måndag 6 augusti 2012

Angående energi dryck

Blev en himla diskussion när jag drog upp det på Facebook.
Det står ju att man inte ska dricka det när man är gravid mm.

Detta beror på att dom blev tvungna att skriva det då energi drycker innehåller mycket koffein.
Detta är en regel som inte gäller längre.
Men däremot måste dom varna den som ska dricka drycken att det är hög koffeinhalt i drycken, om det är över 150mg/LITER. Detta gäller dock inte kaffe och te, som båda innehåller väldigt mycket koffein.

Du kan dricka 3 koppar kaffe à 150ml om dagen när du är gravid. Vilket är ca 300mg koffein.
Och i en burk red bull är det 80mg. Dvs mindre än i en kopp kaffe.

Är det då inte konstigt att folk inte vågar dricka energi drycker när dom är gravida, men gärna dricker kaffe?

Själv har jag druckit en euroshopper energi dryck under graviditeten, och den innehåller 37,5mg koffein.

Och efter att ha läst mer om koffein och energi drycker så kan jag inte se någon som helst anledning till varför man inte kan ta sig en red bull då och då under graviditeten.

Här är en länk till Livsmedelsverkets hemsida där dom skriver om energidrycker,koffein och bestämmelserna runt märkningarna av drycker. Tyvärr kunde jag inte länka via mobilen, så ni får kopiera adressen och klistra in i era webbläsare för att komma dit.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Energidrycker/Energidrycker---fordjupning/

Jag rekommenderar inte folk att dricka energi drycker under graviditeten, utan detta är min syn på det med hjälp av den fakta jag har läst.
Alla väljer själva.

// My

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design