tisdag 14 augusti 2012

Förlossningen

Idag va vi på PKU och hörselscreening. Allt såg bra ut. Hon har t o m gått över sin födelsevikt. :) Mitt lilla matvrak.
Har börjat amma henne igen nu.
Fick min förlossnings journal idag med.
Märkte att tids perspektivet inte alls stämmer med va man tror när man är mitt i det :)

Mitt vatten gick ju och vi åkte in.
När jag kommer in har jag oregelbundna värkar, hela tiden. Men jag är inte öppen något än.
Vi får ett rum på BB.
Kl.1.36 får jag morfin och en sömntablett för att kunna slappna av.
Cirka 1-1,5timme senare är jag öppen 7cm. Och får då gå tillbaka till förlossnings avdelningen.
Där får jag lustgas. Gav mig inte så mycket. Använde den nog fel. Hallucinerade massor.
Vid 7 va det skiftbyte och vi fick in en ny BM. Va fullt öppen vid 8.30-9,00 (9 står det i journalen).
Så vid kl.9 började alltså krystarbetet.
Någonstans under detta så fick jag dropp som skulle stimulera värkarna så dom blev mer effektiva. Mot slutet ringde dom efter en läkare. Dom va beredda på att använda sugklocka. Hade då krystat i ca 1timme, säkert lite mer.
Men när hon kom så lyckades jag krysta fram bebis så att hon bara va några få värkar fr att komma ut. Så då slapp vi sugklockan.
När vårt underverk sedan kom ut,kl.10.37,så hade hon navelsträngen virad ett hårt varv om halsen. Dom tog henne till ett rum där dom sög rent hennes hals och gav henne syre. Dom tog även blodprover på henne eftersom det va avföring i fostervattnet och för att jag hade fått morfin tidigare.
Sedan kom en lycklig pappa in med henne på rummet igen. Hon skrek. Och den trötta morsan, som legat och krystat ut moderkakan medan pappa och bebis varit borta, fick se henne för första gången.
Hon va det finaste lilla knyte hon sett! ( trots att hon såg ut som en liten skrynklig gubbe ;) )

Nu ligger hon här bredvid, sovandes.
Och lyckan jag känner är obeskrivlig.
Större kärlek går inte att finna <3

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design