lördag 2 juni 2012

V.30

Jag brukar ju kopiera bild och text fr http://se.babycenter.com.Men för denna veckan vill det inte funka :/ Så här har ni en länk till babycenter V.30

Bebisen
(Kortfattat fr babycenter V.30)
Bebisen är nu omkring 39cm lång. Men längökningen kommer att avta. Däremot kommer bebisen att öka i vikt ända fram till förlossningen. Den bör väga ca 1,3kg nu.

Lungor och matsmältningssystem är nästan färdiga nu. Och bebisen kan förmodligen se där inne.
Bebisen omges av ca 1 liter fostervatten, men detta komma att minska allteftersom barnet växer och behöver mer utrymme. Den expanderade livmodern trycker på diafragman, vilket kan göra att man blir anfådd och har svårare att andas.Men omkring v.34 kommer bebisens huvud riktas nedåt i bäckenet och det kommer då att bli lättare att andas och äta.


Mamman
Du har förmodligen gått upp ganska mycket i vikt denna månad -- normalt 1,4-1,8 kg. Det är helt normalt att gå upp nästan ett halvt kilo i veckan under de sista tre månaderna. Bebisen behöver mer näring än någonsin tidigare under den sista trimestern. Vissa älskar sin växande kropp, andra avskyr den – oavsett kan det vara intressant att läsa 50 orsaker att det är roligt att vara gravid. 

Det är aldrig för sent att sluta röka och bebisen kommer att må bra av den ökade syretillförseln från det ögonblick du slutar. Försök uppmuntra din omgivning att också sluta, det är inte bara bra för deras hälsa, utan kan också påverka bebisens hälsa positivt. Studier har till exempel visat att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om bebisar utsätts för passiv rökning. 

God nattsömn kan bli ett minne blott under tredje trimestern. Det är svårare att hitta bekväma sovställningar ju större du blir och det ökande trycket på blåsan kan göra att du måste börja gå upp och kissa på natten igen. Livliga drömmar kan också påverka din sömn! Glöm inte att fråga din partner om vad han drömmer om också. 

Egna kommentarer
Läste igår att bebisen väger närmnare 2kg nu. Men det står så olika överallt. Men längden va de olika sidorna överens om i alla fall :)

Bebis sprattlar omkring där inne. Den sparkar inte så mycket, men den rör sig. Och ibland får man en kick, vilket har börjat kännas lite mer. Nästan så att det gör ont i bland.

Jag gillar inte att dom säger att 1,4-1,8kg är mycket att gå upp under en månad. Det är vad jag går upp på typ 1-2veckor.
Men sist jag va hos BM(barnmorskan) så hade jag gått upp 4kg på 4 veckor. Så lite mindre än gången innan, då jag hade gått upp 6kg på 5veckor.

Sover än så länge rätt bra på nätterna. Drömmarna verkar ha blivit starkare det senaste med.
I natt drömde jag om lite olika saker. Bl a min älskade farfar som begravs imorgon. Och dels om min man och mina katter.
Men  har ju ökat rätt rejält i vikt sedan jag blev gravid. Kroppen är en matmagnet. Allt lagras.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design