torsdag 9 februari 2012

V.14

Eller vecka 15. Informationen är som vanligt hämtad fr babycenter.




Bebis 
Nu är bebisen ungefär 8 centimeter lång och väger cirka 40 gram. Nu växer kroppen fortare än huvudet. Denna vecka kommer den papperstunna huden att täckas med den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och vanligtvis försvinner innan bebisen föds. Ögonbryn börjar växa och huvudet kan vara täckt med dunigt hår, men det är svårt att förutse hur ditt barns hår kommer att se ut efter förlossningen. 

Impulser från hjärnar gör att fostret tränar sina ansiktsuttryck. Från och med den här tiden kan fostret gripa, kisa, rynka på ögonbrynen och grimasera. Det kanske till och med kan suga på tummen. Njurarna utsöndrar urin, som fostret kissar ut i fostervattnet. Detta fortsätter under hela graviditeten.  

Mamma
Förmodligen mår du bättre och är piggare än under de första tre månaderna av graviditeten. En del kvinnor får tyvärr dras med illamåendet längre och om du fortfarande mår illa,är det bäst att du pratar med din barnmorska. De flesta kvinnor mår bäst under andra trimestern, delvis på grund av att sömnen är bättre och magen ännu inte är så stor att den är i vägen eller gör det jobbigt för dig att röra dig. Passa på att motionera med till exempel simning,gång eller low-impact aerobics.
Egna kommentarer: Nu börjar bebis väga lite också, så trevligt. Jag har lite mer mage också,som ni såg härom dagen. Jag kan inte säga att jag kommit över i andra trimestern, eftersom jag inte sover bättre. Och det är ingen skillnad på illamåendet. Som iofs har varit snällt mot mig.
Det är himla roligt att läsa om hur bebisen växer där inne och allt som händer.
Hoppas att det snart blir varmare så att det blir trevligt att gå ut på promenader. Har kommit in i en jag-saknar-att-träna fas, men det är ju att gå till gymmet jag är sugen på. Men tänkte köra lite Zumba här hemma. Behöver man ju inte känna någon press o kan ta det i sitt egna tempo.


/My

1 kommentarer:

ViPlusEtt sa...

Hej! Jag är själv gravid men det är väldigt färskt så jag har inte gått ut med det ännu mer än på en anonym blogg. Är otroligt spännande även om riskerna för min del fortfarande är stora.

Jag som är ny på det här. Hur kommer det sig att du inte får träna? Är det något speciellt som är fel eller bör man undvika det i allmänhet som gravid eller är det bara för tungt med bebis i magen? Själv löper jag fortfarande och kör en del på gymmet. Har inte tänkt på om man kanske inte får... ?

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design