tisdag 14 februari 2012

V.15 (onsdag 15 februari)

Idag är jag precis 15 veckor gångna, dvs inne i min 16:de vecka



Bebis 
Fast du förmodligen har ökat i vikt med 2,5 – 4,5 kg, så väger din bebis bara cirka 70 gram. Den är nu knappt 10 centimeter lång i sitthöjd. Du märker säkert inte av det, men bebisen har förmodligen hicka ganska ofta. Den kan hicka innan den kan andas. Bebisen gör inga ljud innan födseln, eftersom luftstrupen är full av vätska istället för luft. 

Nu håller benen på att växa om armarna i längd, fingernaglarna är helt formade och alla leder och lemmar är rörliga. Eventuellt går det att se vilket kön bebisen har med ultraljud nu, eftersom de yttre könsdelarna utvecklats så pass att en ultraljudstekniker kan se dem med lite tur. 

Mitten av graviditeten är en bra tid att börja motionera

Om det känts lite abstrakt att vänta barn, så känns det snart verkligare när du kan känna bebisens rörelser för första gången. De flesta blivande mammor känner fosterrörelser mellan 16 och 20 veckor. Du som varit gravid förr kommer förmodligen att känna dem tidigare. Det du kanske tror är gaser i magen kan vara bebisen som gymnastiserar! Tala om för barnmorskan när du känt bebisen röra på sig för första gången.

Mamma 
En av graviditetens höjdpunkter är, när du kan känna att bebisen rör på sig. De flesta kvinnor börjar känna fosterrörelser någon gång mellan vecka 16 och vecka 20. Det kan kännas ungefär som fjärilar i magen. När du upptäckt att det är bebisen som slår volter där inne, är det värt att berätta för barnmorskan nästa gång ni träffas. Vissa kvinnor känner fosterrörelserna senare eller mindre ofta, men det finns ingen orsak att vara orolig om du inte känt något ännu. 

Ditt immunförsvar är något nedsatt när du är gravid och du kanske finner att du har blir förkyld lättare än vanligtvis. Detta är normalt helt ofarligt för bebisen. Andra infektioner du kanske kommer i kontakt med, till exempel femte sjukan,vattkoppor eller röda hund, kan däremot skada bebisen beroende på när du blir sjuk – men de flesta är förmodligen immuna efter att ha haft dessa som barnsjukdomar, eller blivit vaccinerade (röda hund). Bältros är inte farligt för bebisen, men du bör undvika kontakt med andra gravida om du har det
. 


Egna kommentarer
Igår kväll kände jag lite rörelser i magen. Men är inte säker på om det va gaser eller inte, så låter det vara tills jag verkligen vet att det är bebis. Har inte vägt mig på några veckor så vad jag har för vikt nu vet jag inte. Men gissar på ca 60-61kg.

Nu är det bara 3 veckor kvar tills vi ska på ultraljudet. Längtar så efter att få se vårt lilla knyte.

Det med immunförsvaret. Har ju i stortsett inte haft något innan så har inte märkt någon skillnad egentligen. Men har ändå klarat mig rätt bra tycker jag, trots att jag åker mycket buss (som är en stor smittbärare).
Femte sjukan har jag aldrig hört talas om, så den kan ju inte vara så vanlig eller?(läste att det är en barnsjukdom som jag möjligen kan ha haft när jag va liten. Men bäst att vara försiktig)
Men vattkoppor har jag haft. Däremot är mitt skydd mot röda hund tydligen obefintligt. Men det är som tur är inte vanligt i Sverige. Så får hålla tummarna att det förblir så och att jag inte får skiten.
Bältros hade jag inte heller tänkt få.


//My

2 kommentarer:

ViPlusEtt sa...

Vad spännande att ha kommit så långt att du börjar känna fostret! Själv är jag bara i v. 5 och toklängtar tills jag kommit lite längre och det börjar kännas mer "på riktigt"...

ViPlusEtt sa...

Tack för svaret! Ang. träning så ljoggar jag en del och hoppas kunna fortsätta så länge som möjligt. Det är ju inte så tung träning. :)

Hoppas det är ok att jag snott ditt upplägg på veckoinfo om fostret.

Lycka till!

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design