onsdag 29 februari 2012

V.17

Igår 29/2 gick jag in i vecka 18 (17+0). Info fr. babycenter.se



Bebis
Nu är bebisen ungefär 11 centimeter lång i sitthöjd och väger cirka 140 gram. Skelettet består mest av ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna gradvis. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen. Svettkörtlar utvecklas över hela kroppen.I takt med att bebisen blir större och starkare, så blir navelsträngen - livlinan till moderkakan - också kraftigare. 


Mamman

Om du är gravid för första gången, börjar du ofta känna fosterrörelser undefär nu. Många kvinnor tycker, att det känns som att ha fjärilar i magen. Tyvärr kommer det att ta lite längre tid innan din pappan kan känna bebisens rörelser – de riktiga sparkarna
 kommer inte förrän om en månad eller så

I takt med att du växer, kan det vara knepigt att känna sig glamorös. Sätt undan lite tid att njuta av din fantastiska kropp under de kommande veckorna. Även om du inte känner dig attraktiv, så tycker förmodligen din partner att du är sexig – många män tycker att den extra rondören under graviditeten är tilldragande. Det är helt säkert att ha sex ända tills vattnet går, så länge det inte föreligger några komplikationer (till exempel blödningar). Vissa kvinnors lust ökar under graviditeten, medan andra tappar den helt. Båda är helt normala. Om älskogsställningar ni normalt gillar inte fungerar så bra just nu, kan ni få fler tips här. 

Dina vårtgårdar kanske har blivit större – en helt normal biverkning av att vänta barn. Det kan ta upp till ett år efter förlossningen, innan de återgår till sitt vanliga utseende. Andra möjliga hudförändringar är linea nigra och "graviditetsmask" (kloasma/melasma); båda försvinner efter förlossningen.

Egna kommentarer.
Känner av magens växande. Tycker mig se skillnad varje dag. Ibland tycker jag mig känna bebis rörelser, men de är fortfarande väldigt små.
Även om jag inte känner mig glamorös, så känner jag mig vacker för det mesta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design