onsdag 1 februari 2012

V.13

Info från babycenter.se


Gå gärna in på denna länken och se hur bebis utvecklas fr v.10-14

Nu är fostret nästan 7 centimeter långt och väger ungefär 23 gram – som en halv banan. De fingeravtryck som ditt barn kommer att bära resten av sitt liv är redan på plats. Om du trycker försiktigt på magen så att bebisen kan känna det, kommer den förmodligen att göra samma rörelser som en bebis som söker efter bröstet. 

Om din bebis är en flicka, så har hon ungefär två miljoner ägg i sina äggstockar nu. När hon är född, kommer de att ha halverats till cirka en miljon. Antalet ägg kommer sedan att fortsätta minska och när hon är 17 kommer hon att ha ungefär 200 000 ägg. 

För din del har det kanske börjat lätta nu. De flesta kvinnor upplever att graviditetssymptom som att behöva kissa ofta, trötthet och illamående minskar under andra trimestern. Andra trimestern börjar efter graviditetsvecka 13. Det kanske till och med känns som du inte är gravid längre. Men magens ökande rundning visar tydligt att du är det.


Egna kommentarer.
Känns lite fräckt att veta att bebis reagerar på rörelser och att den har fingeravtryck och under denna veckan kommer att kunna grimagera där inne i magen.

Jag har ju inte haft super problem med illamående eller kisseriet. Aldrig haft akutbehov av en toalett hittills.
Fast illamåendet har inte slutat än. Så sent som igår spydde jag och mådde illa en stund.
Men trött har jag varit och är det fortfarande. Har svårt att somna och även att inte fortsätta sova. I natt somnade jag vid 3-tiden och vaknade när min sambo gick upp vid kl.6, men hade svårt att somna om, men lyckades med det vid 7 tiden, men vaknade sen vid 8 och kunde inte somna om.

Men som ni sett på bilderna så växer magen sakta, men den växer.
Syns att jag har en mage när jackan och pöströjan åker av. Så inte många veckor kvar tills den inte går att gömma. Fast jag vill ju inte gömma den. Är ju fint att vara gravid.

//My

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design