onsdag 25 januari 2012

V.12

Idag går jag in i min andra trimester.

Så här skriver babycenter om denna veckan.


Bebis.
Bebisens sitthöjd är nästan 5,5 cm och den väger knappt 14 g. Veckans mest spännande nyhet är att reflexerna blir mer utvecklade. Om du klämmer på magen kommer bebisen att röra på sig, fast du känner det nog inte ännu. Nervceller har delats snabbt och neurologiska kopplingar (synapser) formas i hjärnan. Bebisen kan knyta händerna, rulla in tårna och knipa ihop ögonen. 

Ansiktet börjar se alltmer mänskligt ut. Ögonen sitter närmare varandra, efter att ha suttit på vardera sidan av huvudet. Öronen sitter ungefär där de ska. Kroppens organ utför allt mer komplexa funktioner. Levern producerar galla och njurarna utsöndrar urin till urinblåsan. 

Barnmorskan kan känna livmoderns ovandel (fundus) nu. I början av andra trimestern kommer du antagligen att börja behöva använda mer löst sittande kläder.

Mamma

Förhoppningsvis har illamåendet börjat ge med sig så att du får mer energi. Det hjälper säkert till att veta att risken för missfall faller dramatiskt från tolv veckor.  

Tänder och tandkött är mer utsatta under graviditeten, så sköt dina tänder väl och gå på en kontroll; men se till att din tandläkare vet att du är gravid så att du inte röntgas.Bland annat är det vanligare med blödande tandkött, så rengör mellanrummen väl med tandtråd.

Om du börjat klä dig i lösare kläder, är det förmodligen mer för att din kropp ändrat form än för att du lagt på dig massor.

Egna kommentarer.
Jag har ju haft rätt mycket tur när det kommer till illamåendet. Har mått illa lite då och då, och spytt några gånger.
När det kommer till tandköttet så har det blivit skörare, och jag blöder lätt. Men jag har haft problem med det tidigare, har ett känsligt tandkött, så det va la väntat.
Lösare kläder har jag ju klätt mig i fr början typ. Då jag växte ur mina byxor under den första månaden.
Men nu verkar det som jag inte går upp lika mycket, även om jag känner mig pluffsigare än tidigare.

//My

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design